از رنجی که میبریم! یا مخابرات با ما چه میکند؟

مطلب اول:
خدمات پست پیشتاز گران شد! این بربری یا نان لواش نیست. این به کسب و کار تمام سایتهای فروش اینترنتی مربوط میشود!

این یعنی یک مشکل دیگر در راه فروش اینترنتی. چرا؟ مثلا کالایی 2000تومان بوده‌است. براساس وزنش حداقل کرایه پست پیشتاز هم حدود 2000تومان بود. مشتری اگر محاسبه میکرد و هزینه‌های جانبی را محاسبه میکرد که مثلا اگر بروم از بازار خرید بکنم باید کرایه ماشین بدهم یا بنزین بسوزانم و امثالهم. پس برای اون صرف میکرد. ولی الان که پست پیشتاز بیشتر از دو برابر شده‌است. یعنی فرصت/هزینه خرید اینترنتی باید دوباره تعریف بشود و این مشکل دیگری است برای این کسب و کار جدید.

چرا پست پیشتاز باید این همه گران بشود؟‌ مگر مشاغل خصوصی اجازه دارند نرخ خدماتشان را دوبرابر بکنند؟؟

مطلب دوم:
چند روز پیش شمال بودم. فاصله من تا چالوس حدود 450 کیلومتر است.
صبح زود ساعت 5 راه می‌افتم و ساعت 11 و 12 ظهر میرسم.
کاری که من میکنم این است که روزهای قبل از رفتن لیستی از مایحتاجم تهیه میکنم. اینها رو به طرف خریدم تلفنی میگویم و او یا موجود دارد یا برای من جمع آوری میکند.
بعد من میروم گیاهان را میبینم و اگر پسندیدم حساب کتاب میکنیم. بار ماشین میکنیم میاد.

یعنی من حدود 1000 کیلومتر رفت و برگشت میکنم با دو روز زمان و زندگی و خطر جاده مهلک گیلان تا بروم و یک سری گیاه رو تایید کنم.
حالا اگر مخابرات ما کمی فقط کمی به روز بود. از نسلهای جدید مخابراتی استفاده میکرد و امکان گفتگوی ویدئویی را برای گوشیهای موبایل آزاد میکرد. من زنگ میزدم به طرف خریدم و اون تو باغش قدم میزد و گیاهان رو با گوشیش من نشون میداد و لازم نبود من این همه راه رو پاشم برم اونجا! فقط برای تایید یک کالا.

حالا ممکنه بگید که خوب ایمیل هست عکس هست دوربین هست و اینا. ولی طرفهای من به زور با موبایل کنار آمده‌اند. آنجا هنوز از ساعت قدیم و جدید حرف میزنند! من مانده‌ام وقتی چهار صفر حذف شد چه خاکی باید به سرمان بریزیم.

و اما:
هر دو این مطالب به وزارت فخیمه ICT مربوط است. وزارتی که در چهار سال گذشته یک درصد افزایش شبکه مخابراتی نکرده و هر روز نرخ خدمات (نه چندان مطلوب! و کیفیت حداقلی‌اش) را بالاتر برده‌است. آیا این مساله مهم نیست؟! چرا اقتصاد و کسب و کار در این مملکت در اولویت آخر قرار میگیرد؟ چرا ما بدنه اقتصادی این ممکلت جزو آدم نیستیم؟

