من و سازمان تامین اجتماعی

خلاصه داستان دردناک من اینه که یک قانونی از دهه شصت وجود داره که – برخی – کارگاههای تولیدی و کشاورزی از تخفیف حق بیمه ماهانه تا سقف پنج نفر کارگر برخوردارند. یعنی اگر کارگاهی در رشته‌های معرفی شده فعالیت بکنه به جای 30 درصد حقوق ماهانه کارگر 10 درصد حق بیمه میده. مثلا اگر کارگر 300هزارتومان حقوقش باشه حق بیمه ماهانه برای یک کارگر رستوران مثلا 100هزارتومان و برای یک کارگر واحد تولیدی فلان 30هزارتومان است.

سال 85 که من بیمه مون رو شروع کردم. منو مشمول این قانون کردند. (خودشان کردند! نه التماسی کردم و نه حتی خبر داشتم! خودشان همه چیز را انجام دادند. من فقط مطیع امر بودم و اصلا خبر نداشتم که چنین تخفیفی وجود دارد. من فکر میکردم همه اینقدر میدهند) شهریور سال 89 به من اخطاریه اومد که شما از 87 مشمول نبودی و 87 و 88 بدهی خوردی چقدر؟ 2میلیون و خورده‌ای. بعد از اعتراض و اینا که الان چه وقته اخطاریه فرستادنه؟ چرا همون موقع نگفتید. این چه وضعیه و فلان. خلاصه صدام به جایی نرسید و چاره‌ای نبود. همه قوانین تامین اجتماعی رو خوندم و تازه فهمیدم که این کمکهای دولتی چی میگه)

روندهای اعتراض اداری رو طی کردم. و پرونده‌ام رفت اداره کل. اینها میگفتند که شما از بیخ مشمول این تخفیف نیستید و من میگفتم که همکاران من در استانهای دیگر (واحد تولید گل و گیاه) مشمول هستند. پس من هم باید باشم.
آخرش گفتند که طبق کدام ماده و قانون؟

در کتاب قانون و مقررات تامین اجتماعی هیچ چیزی دست ما رو نمیگرفت! رفتم مازندران اداره بیمه اونجا. گفتند یک بخشنامه‌ای است که واحدهای تولید گل و گیاه و قارچ خوراکی را به لیست معافین این قانون اضافه میکنه. هرچی گشتیم این نامه لامصب پیدا نشد.

از این طرف دیگه هم پرونده من رو اداره کل اردبیل با توجه به اینکه نمونه مشابهی در اردبیل وجود نداشت. برای استعلام تکلیف به تهران فرستاد.
جواب تهران این بود که «منبعد» مشمول باشد.
یعنی این بدهی که تراشیدیم رو بدهد و من بعد تخفیف بگیرد.

من گفتم که بابا جان اگر کسی سالهای 85 و 86 مشمول یک قانونی هست. سال 89 هم هست. خب وسط این سالها اتفاقی نیافتاده که مشمول نباشد!
پا شدم رفتم تهران. اونجا به این کارشناس بگو به اون بگو. که آقا این بخشنامه چی هست؟ و کجاس؟ آخرش بهم گفتند که بخشنامه داخلی است و به تو نشون نمیدهیم. نه شماره‌ش رو دادند. نه کپی‌ش رو دادند. نه اجازه دادند بخونمش. گفتند هرچی مربوط به شماست روی سایت است. سایتشان هم که مثل سایتهای دیگر دولتی دکوری بیش نیست!!!

حالا به این بگو به اون بگو تا بالاخره رسیدیم به معاون مدیرکل درآمد.
ایشون رسما گفتند که آقاجان مرجع تشخیص اینکه آیا تو مشمول هستی یا نه؟ ما ییم و اگر خوشت نمیاد. دوباره پرونده‌ت رو میگیم میاد اینجا و کلا از این به بعد هم ممکنه تشخیص بدهیم که شاید مشمول نباشی (!!). برو 30 درصدت رو بریز.

حالا فردا میرم شعبه اینجا که بدهی م رو تقسیط بکنم.

و نکته جالب اینجاست که منی که مشمول یک قانونی هستم اجازه خوندنش رو ندارم.
من باید از جیبم در این وضعیت کساد اقتصادی و آزادسازی نرخها به طور کاملا غیرمنطقی دو میلیون و خرده‌ای پول به سازمان تامین اجتماعی پس بدهم. و حتی اجازه اعتراض هم ندارم.

چون میتوانند خیلی بیشتر از اینها مرا جریمه بکنند.
پس بهتر است پسر خوبی باشم و قرضی را که قبول ندارم بیاورم و با زبان خوش بدهم وگرنه اونها اجازه مصادره اموالم را هم دارند.

