لذت بخش ترین لحظات زندگی با وردپرس

آقا! اینروزها دم‌خور هستم با وردپرس عزیز و دنبال راهکارهایی برای ایده‌هایم میگردم. و هر دم میبینم که وردپرس چه هلو‌یی است. و چه لذتی میدهد کشف استعدادهایی که در پلاگینهای بس مهم آن هستند.
زیاده روده‌درازی نمیکنم. من عادت کردم به جای CMSهای معلوف و معروف از وردپرس برای سایتهایی که میسازم استفاده کنم. چه سایت شخصی باشند چه محتوای خبری داشته باشند. تا حالی کاری نبوده که من بخوام و یه جوری از عهده وردپرس (به همراه پلاگینها و هک‌ها) بر نیاد. (حالا چه حرفه‌ای چه حداقلی)

و یکی از قسمتهای مهم یک سایت بخش ارتباط با مراجعین است. برای گرفتن باز خورد از مراجعین ساده‌ترین چیز فرمهای دریافت نظرات و پیامها است. که به نظر چیز پیش پا افتاده‌ای است ولی پلاگین‌های فرم‌ساز خیلی مهم هستند. چیزی که این روزها برای من لذت بخش است کار با پلاگین Cform II است. پلاگینی که از عهده‌ی ساختن فرمهای پیچیده و کاربردی به خوبی بر می‌آید.

موضوع دیگری که اینروزها خیلی کیف میدهد. Wine است! البته نرم‌افزار واین! این شبیه ساز محیط ویندوز را برای لینوکس شبیه‌سازی میکند و شما میتوانید نرم‌افزارهای ویندوزی را روی لینوکس اجرا کنید. البته برای خارجکی‌ها شاید مسخره باشد. ولی ما اینجا به اینترنت اکسپلورر اسیریم! مثلا برای دیدن نتیجه کنکور یک دوست باید IE داشته‌باشی. چرا که سایت سنجش با فایرفاکس کار نمیکند. برای انتخاب واحد خواهرزاده و برادرزاده در پیام نور دیگه شوخی نداریم! به Ie6 نیاز هست. حتی سایت پیام نور گاهی با Ie7 , Ie8 مشکل دارد!

لذا داشتن اینترنت اکسپلورر روی لینوکس هم ضروری است. پس واین لازم است. حالا قبلترها یک چیزی بود به نام Ies4linux که ie6 , ie7 را میتوانست روی لینوکس با استفاده از واین نصب کند. ولی دیروز winetricks رو دیدم که کارش خیلی تمییزتره! و دیگه نیازی به اسکریپتهای اضافه نیست. کلی تنظیم درست و حسابی هم میتونه روی واین انجام بده. مثل این که ورژن ویندوز مورد استفاده‌ش چی باشه؟

یک نکته دیگه در مورد وردپرس که در واقع نوعی فوت کوزه‌گری است! و من تازه بعد از سالها فهمیده‌ام 😉
در منوی تنظیمات اصلی وردپرس دو تا گزینه اصلی وجود داره. یکی میگه آدرس محل نصب فایلهای وردپرس چیه؟ http://site.com/path/to/wordpress و یکی میگه آدرس محل نمایش سایت چیه؟ http://site.com این در ورژنهای اولیه نبودش و کار آپدیت مشکل ساز بود و از وقتی این ویژگی اضافه شد خیلی کار آپدیت راحتتر شد. تا امروزها که آپدیت اتوماتیک انجام میشود. بعد حالا فوت کوزه‌گریش اینجاست! www

اگر در یکی از کادرها www بگذارید و در دیگری نگذارید. مشکلات عجیبی پیش میاد. مثلا سایت موقع نمایش متوجه لاگین شما نمیشه! چون کوکی‌ها برای دو آدرس متفاوت ساخته میشوند. حالا مشکل عجیبتر! اینه که پیش نمایشهای پست و صفحه کار نمیکنند و پیغام 404 میده.

من روی سایت کاری اصلیم این مشکل رو داشتم و سرچ کردم و متوجه شدم مشکل این بوده. آی خندیدم به خودم. چون وقتی توضیح دیگران رو هم میخوندم خنده‌ام میگرفت که بابا امکان نداره.

