اسپم های تلفنی تبلیغاتی

والا به خدا هر چیزی تو ایران اولش که غلط میاد تا آخرش دردسر ساز میشه.
تبلیغات و بازاریابی تلفنی چیز مهم و کاربردیه. ولی تو ایران مثل همیشه دارن از سر گشادش باد میکنن!

یکی دو هفته پیش یک خانم میان سالی زنگ زده به موبایلم (توجه لازمه. موبایل) بعد شروع کرده جمله بندی‌ش رو طوری تنظیم کرده که این سوءتفاهم پیش میاد که از طرف آتش نشانی زنگ زده در واقع اون با صدا و لحنی رسمی میگه که مثلا: «آقای محترم با عرض سلام و وقت بخیر. من از مرکز پیش‌گیری از حوادث آتش‌سوزی تهران کف‌بر (!) مزاحمتون میشم.»

خب شما اگر با این تماسها آشنایی نداشته باشید سرعت گفتار و جمله‌بندیش کاملا شما رو به اشتباه می‌اندازه.

اینها رو که گفت. من هم مشتری داشتم و کار دستم بود. بهش گفتم که خانم من چیزی نمیخرم.
بهش برخورده میگه که نه! شما تو رو خدا باید بخری! میگم که خانم جان شما تبلیغ میکنی من هم لازم ندارم. چرا ناراحت میشی؟

میگه که این چه طرز برخورده آقا…
بهش میگم شما میدونی اسپم Spam یعنی چی؟ میگه نه. گفتم یعنی مزاحمت تبلیغاتی ناخواسته! من از شما نخواستم که مشخصات کپسول آتش‌نشانی واسم بگی که!

حالا گذشت.
امروز صبح که از امتحان برگشته بودم. اینبار باز یکی از اینا زنگ زده به تلفن ثابت. که من از فلان مرکز مزاحمتون شدم و آقا شما ماشین دارین؟ گفتم بله. گفت چی هستش: گفتم یه چیزی در حد بنزه! گفت مدلش چیه؟ گفتم 2010. گفت سنسور کاهش سوخت روش نصب شده؟ گفتم بله. گفتش ممنون. ببخشید که مزاحم شدم. گفتم خواهش میکنم!

حالا ما موندیم و این شرکتها و جاهایی که شماره تلفن آدم رو میفروشند به اینها! مثلا نمایندگی‌های ایران خودرو. سایپا. همه چیز شما رو میدونند. اسم و فامیل و نوع ماشین و اینا. دفاتر تبلیغاتی که کتابهای آگهی تولید میکنند و هزار تا جای دیگه! حتی تو دهات ما شرکتهایی هستند که ویزیتورهاشون رو میفرستند تو خیابون میرن مغازه‌ها یک دونه کارت ویزیت طرف رو برمیدارند. حالا ببین چه مصارفی این میکنن: اولن یک دفتر درست میکنند از اسامی و اشخاص و مکاسب و اینا موضوعی. بعد مثلا اگر طراح کارت ویزیت هم باشند این دفاتر رو به مشتری‌هاشون نشون میدن میگن اینو ما طراحی کردیم. اگر تبلیغات‌چی باشند میگن کارهای تبلیغاتی این کسبه رو ما میکنیم. و … هزار تا خالی دیگه.

در مورد SMS هم که خود مخابرات پول‌دوست سه نقطه‌ش شماره آدم رو میفروشه این SMSهای مزاحم!

