عزیزم! جی‌میلم! اسپم نیست این!

شما یک فرم تماس دارین روی سایتتون که آقای جی‌میل ارسالی‌های اون رو میفرسته به اس‍پم‌دونی! مثلا من روی دودردو یک فرم معرفی وبلاگ دارم. اینجا.
چرا؟ شاید چون اغلب تیتر ایمیلها یکسان هستند. همیشه از یک IP آدرس یکسان فرستاده میشوند و خب جی‌میل چیکار کنه؟ شما هم ممکنه اغلب یک رفتار تکراری در مورد این ایمیلها دارید. پس GMAIL زیاد هم مقصر نیست.
خب چه کنیم؟
معمولا شما میتونید سابجکت این جور ایمیلها رو خودتون تعیین کنید. مثلا من روی این ایمیلهایی که از فرم معرفی وبلاگ میاند سابجکت doxdo registering گذاشتم با آدرس اون وبلاگ. پس یک گزینه قابل جستجو در ایمیلها وجود داره.

filters

حالا با یک تیر دونشون میزنیم و هم نمیزاریم اینها برن تو اسپم و هم یک دسته‌بندی براشون درست میکنیم. برای اینکا باید یک فیلتر جدید برای این جور ایمیلها تعریف کنیم.
در Setting جی‌میل میریم به Filters
پایین ترین قسمت صفحه یک لینک برای Create a New Filter داریم. رو اون لینک تقه میزنیم (به سبک ادبیات عهد ناصری 😉

gmail2

حالا چند تا گزینه میادش که آقا این فیلتر که میخوای بسازی برای کدوم ایمیلهاست. (هم در آینده هم در گذشته) این ایمیلها لابد یک ویژگی مشترک دارن دیگه؟ در مثال من همه‌شون در سابجکتشون عبارت doxdo registering رو دارند. گزینه‌های دیگه‌ای هم هست. مثلا از فلانی باشه. به فلان ایمیل باشه. فایل الصاقی (attachment) داشته‌باشه. داخل متنش عبارات خاصی داشته باشه یا چه عباراتی رو نداشته باشه.
در مورد دودردو من doxdo registering رو فقط میدونم که ایمیل معرفی وبلاگ این سابجکت رو داره. بقیه‌ش متغیره. پس همین رو مینویسم و دکمه Test search رو میزنم. ایمیلهای قبلی با این مشخصات رو پیدا میکنه. (اگر نکرد پس یا ایمیل نداریم یا سرچ‌مون غلطه)
حالا راند دوم.

gmail3

gmail میپرسه که آقاجون. کاربر گرامی. حالا این ایمیلها وقتی با این مشخصات اومدن چی‌کارشون کنم؟
مثلا من ایمیلهایی رو که از گروههای مختلف گل و گیاه و آهنگ و غیره میاد واسم رو میفرستم آرشیو. بعدا که حوصله داشتم نگاه میکنم. خوشم نمیاد این‌باکس شلوغ باشه.
ولی در این مورد بیشتر من میخوام یک برچسب به ایمیلهای دودردو بزنه. پس apply the label رو انتخاب میکنم. یک برچسب جدید با نام add-to-dxd میسازم براش. بعدا میتونم با امکاناتی که در بخش labs جی‌میل هست رنگ این برچسب رو قرمز کنم که خیلی تو چش باشه.
گزینه‌های کاربردی دیگه‌ای هم هست. مثلا فوروارد کردن به یک ایمیل دیگه. حذف کردنش. و حالا نکته مهم اینجاست:
Never Sendt It to Spam

خلاصه آقا جی‌میل! هیچ وقت دیگه این جور ایمیلها رو اسپم ندون بابا جون! همین دیگه.
ها تموم شد دیگه! دیگه ایمیلهای واجب و لازم شما نمیره تو spam. اینقد هم gmail رو فحش ندین. جور دیگر باید دید / جور دیگر باید شست / لنگه جوراب خودت را در وب.